By sprostać oczekiwaniom


   Projekt "By sprostać oczekiwaniom" powstał w odpowiedzi na potrzeby związane z koniecznością ciągłego podnoszenia jakości pracy szkoły i podążania za zmianami, które dyktuje rozwój cywilizacyjny społeczeństwa. Wiemy, że inwestowanie w naukę języka angielskiego oraz wykorzystanie technologii informacyjnej w procesie edukacji  - to kompetencje kluczowe, które, zapewnią dzieciom sukces w przyszłości. Stąd pomysł na stworzenie projektu, którego celem jest podniesienie kompetencji językowych nauczycieli,  by byli oni przygotowani do wprowadzania elementów języka angielskiego na przedmiotach ogólnych. Chcemy również posiąść wiedzę w zakresie nowych metod nauczania języka obcego oraz narzędzi motywujących i aktywizujących uczniów. Ten proces mają również wpierać nowe technologie informacyjne oraz multimedia wykorzystywane w toku nauczania. Wzorem innych krajów europejskich chcemy stworzyć naszym podopiecznym możliwość nawiązywania kontaktów międzynarodowych, dać im poczucie uczestnictwa w tworzeniu wspólnoty europejskiej, wymiany doświadczeń edukacyjnych i kulturowych.
     Aby zrealizować wyznaczone cele 9 nauczycieli naszej szkoły skorzysta z różnych form szkoleń językowych i metodycznych poza granicami kraju. Uczestnicy projektu zobowiązują się do wykorzystywania i dzielenia się swoją wiedzą w codziennej pracy z uczniem. Oprócz tego doświadczeniem zdobytym w czasie tworzenia projektu oraz na specjalistycznych kursach nauczyciele dzielić się będą z  współpracownikami, lokalną społecznością i nauczycielami innych szkół. Dostrzec można wiele korzyści wynikających z udziału placówki w projekcie. Jedną z nich jest wzrost prestiżu szkoły poprzez wprowadzenie elementów dwujęzyczności. Rodzicom takie zmiany dadzą gwarancję, że ich dzieci są dobrze przygotowane do dalszego procesu edukacyjnego, a co za tym idzie w przyszłości będą mieć większe szanse na rynku pracy.
     Projekt zakłada wiele korzyści długoterminowych - dwujęzyczność, którą zapoczątkuje projekt będzie kontynuowana i rozwijana oraz na stałe zmieni ofertę edukacyjną szkoły, ponadto wyższe kompetencje kadry otwierają szkole drogę do współpracy z europejskimi szkołami na jeszcze wyższym poziomie.

Brighton – pierwsze koty za płoty…

      W ramach projektu unijnego „By sprostać oczekiwaniom” siedem nauczycielek z SP 3 (Agnieszka Barczuk, Katarzyna Budzowska, Agata Drewnicz-Kaczmarek, Katarzyna Juszczak, Katarzyna Pabjańczyk, Honorata Robak, Barbara Wojciechowska) oraz dyrektor Anna Duda uczestniczyły w  dwutygodniowym kursie językowym w Brighton. Celem wyjazdu było przede wszystkim podniesienie kompetencji językowych w zakresie j. angielskiego. W zależności od poziomu umiejętności nauczyciele korzystali z nauki na różnym poziomie zaawansowania. Sposób nauczania w Interactive English Language School w Brighton dostosowany był do posiadanych kompetencji oraz sprzyjał rozwijaniu nowych. W szkole duży nacisk kładziono na konwersacje, metody aktywizujące oraz pracę w grupach. Atmosferę szkoły tworzyli nie tylko świetni i kompetentni nauczyciele, ale też uczniowie z różnych zakątków świata. Przyjazny klimat, otwartość i wiele ćwiczeń praktycznych pomagały w integrowaniu się grup oraz sprzyjały zawieraniu nowych znajomości. Wiele z nich z pewnością wpłynie pozytywnie na współpracę międzynarodową podejmowaną przez szkołę w przyszłości.
      Udział w mobilności był także praktycznym sprawdzianem umiejętności komunikowania się w j. angielskim – nauczycielki korzystały z niego na co dzień podczas wycieczek, zakupów, podróży oraz w kontaktach z rodzinami, które je przyjmowały (hostfamily). Intensywny czas nauki grupa z SP 3 uprzyjemniała sobie zwiedzając Brighton i okolice, a tym samym poznając walory turystyczne i kulturalne kraju. Odwiedziłyśmy mi. in. Londyn, Chichester, Eastbourne, Seven Sisters Country Park i inne malownicze zakątki.
       Wyjazd do szkoły w Brighton był pierwszym z zaplanowanych wyjazdów kadry edukacyjnej w ramach projektu „By sprostać oczekiwaniom”. Był to także czas szczegółowego planowania działań związanych z wprowadzeniem elementów dwujęzyczności w Szkole Podstawowej nr 3. Z pewnością w tej materii dużo jeszcze przed nami do zrobienia, ale wspólny wyjazd zadziałał motywująco, pozwolił na przemyślenie i wypracowanie planu działań, a także wzmocnił wiarę w sens wprowadzenia innowacji pedagogicznej, mającej istotny wpływ na rozwój uczniów.

Agata Drewnicz-Kaczmarek, Katarzyna Pabjańczyk
29 stycznia – 9 lutego












     Nasz nauczyciel języka angielskiego, p. Katarzyna Bednarz, uczestniczyła w dwutygodniowym kursie specjalistycznym CLIL w szkole English Language Centre w Brighton. CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning, to kurs, który pokazał w jaki sposób zintegrować nauczanie przedmiotu i języka obcego ze szczególnym naciskiem na uwrażliwienie uczniów na kwestie wielokulturowości. Podstawowym celem tego sposobu nauczania jest przełamywanie bariery komunikacyjnej poprzez wykorzystanie języka angielskiego jako narzędzia do przyswajania nowej, interesującej wiedzy i ważnych umiejętności. Kurs zapoznawał nauczycieli z podstawowymi założeniami metodologii CLIL, sposobem przygotowywania materiałów do lekcji, czy systemem oceniania. Codzienne spotkania z nauczycielami z różnych krajów odświeżyły umiejętności językowe, pozwoliły na wymianę doświadczeń i zaowocują międzynarodową współpracą miedzy uczniami w przyszłym roku szkolnym.







     Pani Barbara Wojciechowska (lipiec) oraz pani Katarzyna Bednarz (sierpień) również kontynuowały wyjazdy w ramach projektu „By sprostać oczekiwaniom”. Tym razem uczestniczyły w niezwykle interesującym kursie pt. „Effective Use of Technology in Teaching” w miejscowości Scarborough, w północnym Yorkshire. Scarborough ze względu na swoją piękną plażę zwane jest Królową Wybrzeża Yorkshire. Nad miastem wznoszą się monumentalne ruiny zamku, skąd rozciągają się fantastyczne widoki na morze. Jest to doskonałe miejsce, by przyjrzeć się codziennemu życiu Brytyjczyków i poczuć się częścią lokalnej społeczności. Szkoła Anglolang znajduje się w tradycyjnej XIX- wiecznej rezydencji, do której przylega piękny ogród - ulubione miejsce spotkań towarzyskich uczestników kursów. Dzięki szkoleniu nauczycielki poznały interesujące strony internetowe, aplikacje, narzędzia IT, które wzbogacą lekcje języka angielskiego w nowym roku szkolnym. Codzienne sesje poranne skupiały się na rozwoju językowym kursantów, a popołudniowe warsztaty dotyczyły takich narzędzi jak padlet, blogi, podcasty, wiki, czy narzędzia google.
       W tej samej szkole Anglolang w Scarborough pani Barbara Wojciechowska i pani Anna Duda uczestniczyły w październiku w specjalistycznym szkoleniu Leadership developmnent,  szkolenie miało wzbogacić wiedzę w/w nauczycielek w kwestiach dotyczących zarządzaniem projektami edukacyjnym, a także z zakresu ewaluacji, monitorowania i upowszechniania rezultatów projektów.
    




















     Na przełomie czerwca i lipca 2018 r. p. Agnieszka Barczuk, p. Katarzyna Budzowska i p. Katarzyna Juszczak odbyły wyjazd zagraniczny do Wielkiej Brytanii, podczas którego uczestniczyły w dwutygodniowych kursach w szkole językowej Richard Language Collage w nadmorskiej miejscowości Bournemouth.
     Kurs obejmował naukę w małych międzynarodowych grupach, umożliwiając skoncentrowane, dogłębne studiowanie języka angielskiego na porannych lekcjach oraz rozwijanie wszystkich technik CLIL w sesjach popołudniowych. Szkolenie dało nauczycielkom możliwość nie tylko nabycia wiedzy merytorycznej związanej ze stosowaniem metody CLIL, jej historią i efektami stosowania, ale także pozwoliło pozbyć się bariery językowej i zwiększyć swoje kompetencje językowe. Panie podczas warsztatów pracowały z tablicą multimedialną i różnymi aplikacjami do nauki języka angielskiego oraz otrzymały wiele cennych wskazówek do pracy i materiałów, które mogą wykorzystać planując własne lekcje.
     Dodatkowo Panie miały możliwość doskonalić język poprzez  popołudniowe spotkania z innymi uczestnikami kursów – na plaży, na wycieczkach, wspólnych obiadach czy spotkaniach organizowanych przez szkołę. Panie miały możliwość zwiedzenia Bournemouth oraz pobliskich miejscowości m.in. Christchurch, Poole, Swanage i Corfe Castle. Niewątpliwie jednym z najciekawszych pod względem przyrodniczym miejsc było Wybrzeże Jurajskie (ang. Jurassic Coast). Miejsce to znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.  Składa się z klifów będących utworami triasu, jury i kredy z ery mezozoicznej. Wybrzeże odznacza się bogactwem unikalnych utworów geologicznych, będących przykładem różnorodności form krajobrazowych – m. in. naturalny łuk przy Durdle Door. Piękno krajobrazu wybrzeża powoduje, że jest ono niezwykle popularnym celem turystycznym.
     Dzięki rozmowom w naturalnym środowisku, nawiązały kontakty z nauczycielami z innych szkół zwiększając swoją świadomość przynależności do wspólnoty europejskiej. Dzięki poznaniu kultury innego kraju nauczycielki, dzieląc się wiedzą o nim, uświadomią uczniom znaczenie różnorodności i tolerancji wobec innych narodów, zachęcą do udziału w projektach unijnych.
     Reasumując, dzięki udziałowi w projekcie „By sprostać oczekiwaniom”  Panie przede wszystkim rozwinęły swoje umiejętności językowe, przełamywały barierę językową, a zajęcia CLIL pozwoliły jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania uczniów podczas zajęć, poznać najbardziej efektywne metody i techniki nauczania, a także dały możliwość do wymiany doświadczeń pedagogicznych w kontekście międzynarodowym.











      Pani Barbara Wojciechowska uczestniczyła również w sierpniu w szkoleniu CLIL w szkole CES w Dublinie.  Dopołudniowe zajęcia poświęcone były metodologii  nauczania w systemie CLIL, czyli zintegrowanemu kształceniu przedmiotowo – językowemu. Natomiast popołudniowe sesje poświęcone były kulturze, tradycji  oraz historii Irlandii.
     Stolica Irlandii – Dublin, to miasto które szczyci się bogatą muzyką, sztuką, kulturą i historią literacką. W mieście znajdziemy następujące atrakcji, zdecydowanie wartym zobaczenia jest zamek w Dublinie, właśnie w tym miejscu panowali w odległej historii najeźdźcy oraz przetrzymywani byli więźniowie polityczni. Trinity College( 1592) to duma Irlandczyków, uczelnia wyższa o bardzo dobrej renomie światowej. Nie można również pominąć znanych kościołów Katedry św. Patryka oraz Katedry Kościoła Chrystusowego. Aby poczuć innego klimatu wcale nie trzeba jechać daleko od zatłoczonego Dublina, wystarczy godzina drogi pociągiem i jesteśmy na miejscu na półwyspie Howth, to rybackie miasteczko zachwyca imponującymi widokami i nadmorskim klimatem.










Na przełomie października i listopada 2018 r. nauczycielki SP 3: Agata Drewnicz-Kaczmarek, Katarzyna Pabjańczyk i Honorata Robak  odbyły szkolenia wyjazdowe w ramach projektu „By sprostać oczekiwaniom”.  Przez dwa tygodnie uczestniczyły one w zającach językowych oraz poznawały zasady pracy metodą CLIL. Szkolenie odbywało się w Richard Language Colege w Bournemouth (Wielka Brytania). Kurs językowy był okazją do szlifowania języka, podniesienia stopnia komunikatywności oraz nabywania pewności siebie w bezpośrednich kontaktach z anglojęzycznymi rozmówcami. Z kolei popołudniowe sesje poświęcony były zgłębieniu zasad pracy metodą CLIL. Jej głównym założeniem jest to, że uczniowie pracują na różnych przedmiotach wykorzystując język angielski. Sposób prowadzenia zajęć, materiały ćwiczeniowe, zabawy interaktywne pozwalają uczniom nabywać wiedzę z danej dziedziny, jednocześnie  poznają oni lepiej język obcy. Podczas tego kursu nauczyciele zostali wyposażeni w wiele materiałów i wskazówek; każdy kursant poprowadził także zajęcia z wykorzystaniem metody CLIL dla pozostałych członków grupy. Dotyczyły one różnych dziedzin i przedmiotów – biologii, fizyki, plastyki, historii sztuki itp. Wyjazd był również okazją do poznawania bliżej kultury, zwyczajów i walorów przyrodniczych Wielkiej Brytanii. Atutem kursu CLIL był również fakt, że spotkali się na nim nauczyciele z różnych zakątków Europy , dawało to możliwość nawiązania kontaktów oraz wymiany doświadczeń. Zgodnie z poczynionymi wcześniej założeniami, wiedzę, którą uczestniczki kursu nabyły na szkoleniu, wykorzystały wdrażając innowację pedagogiczną w roku szkolnym 2018/19. Opierała się ona głównie na pracy metoda CLIL – elementy języka angielskiego były wprowadzane na różnych przedmiotach. Z pewnością takie działania przyczyniają się do uatrakcyjnienia oferty szkoły oraz dają uczniom możliwość rozwijanie jednej z kompetencji kluczowych, jaką jest znajomość języka obcego.