Regulamin szkoły

REGULAMIN ZACHOWAŃ NA KORYTARZU
1. Zaraz po wejœciu do szkoły zmienić obuwie.
2. W czasie przerwy nie krzyczę i nie biegam lecz spaceruję.
3. Zawsze poruszam się prawą stroną.
4. Nie siadam na parapecie i nie wychylam się przez okno.
5. Jestem uprzejmy dla innych.
6. Nie robię krzywdy młodszemu i słabszemu od siebie.
7. Zawsze stoję w obronie słabszego.
8. Zgłaszam swoje uwagi dyżurujšcemu nauczycielowi.
9. Po dzwonku ustawiam się przed salš, w której będzie lekcja.
10. Nie wychodzę w czasie zajęć i przerw poza teren szkoły./boisko,
budynek szkolny/

REGULAMIN KORZYSTANIA Z SZATNI SZKOLNEJ
1. Uczeń powinien wejść do szatni szkolnej przynajmniej 10 minut
przed rozpoczęciem lekcji.
2. Uczeń wiesza kurtkę i buty na ustalonym dla siebie miejscu.
3.Uczeń zobowiązany jest mieć worek na zmianę obuwia.
4. W czasie przerw zabrania się wchodzenia do szatni.
5. Do szatni po ubranie wchodzą pierwsze dziewczęta, a następnie
chłopcy.

REGULAMIN ZACHOWAŃ W GABINECIE REEDUKACJI
1.Usiądź i czekaj na polecenia nauczyciela.
2.Nie bierz sam pomocy regału.
3.Zawsze dokładaj pomoce tam gdzie wcześniej leżał.
4.Dbaj o ład i porządek w gabinecie.

REGULAMIN BIBLIOTEKI
* Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, rodzice, pracownicy szkoły.
* Czytelnik może samodzielnie poszukiwać książki lub skorzystać z pomocy bibliotekarza.
* Wybraną książkę należy obejrzeć i zgłosić bibliotekarzowi ewentualne uszkodzenia.
* Wypożyczoną książkę należy zwrócić w ciągu 2 tygodni lub poprosić o przedłużenie.
* Zgubioną książkę czytelnik powinien odkupić lub ustalić z bibliotekarzem inne rozwiązanie.
* Na trzy tygodnie przed końcem roku szkolnego należy zwrócić wypożyczoną książkę.

REGULAMIN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ I ZADANIA NAUCZYCIELA ŚWIETLICY
 Zagadnienia ogólne.
§ 1.
1. Świetlica prowadzona jest dla uczniów klas I-VI, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację pracy szkoły.
2. Przyjęcie ucznia do świetlicy na dany rok szkolny następuje w chwili złożenia wypełnionej karty potwierdzającej aktualne zatrudnienie obojga rodziców (prawnych opiekunów).
3. Zapisy do świetlicy odbywają się we wrześniu oraz w zależności od potrzeb.
4. Rodzice mają obowiązek złożenia wypełnionej karty.
5. Przyjęcia dziecka do świetlicy w ciągu roku szkolnego odbywa się po dostarczeniu karty, którą można odebrać u nauczyciela świetlicy.

 Funkcje świetlicy.
§ 2.
1. Zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki wychowawczej, odpowiednich warunków do odpoczynku i relaksu, działalności kreatywnej oraz zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa, sukcesu, uznania, kontaktów społecznych.
2. Tworzenie warunków do prawidłowego przebiegu socjalizacji .
3. Tworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze (plastyka, muzyka, formy teatralne).
4. Kształtowanie nawyków życia codziennego.
5. Kształtowanie poprawnej komunikacji interpersonalnej.
6. Rozwijanie samodzielności .
7. Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
8. Współpraca z rodzicami.
 Organizacja pracy świetlicy.
§ 3.
1. Świetlica prowadzi zajęcia w dniach, w których odbywają się zajęcia edukacyjne, także w wyznaczone dni wolne od zajęć dydaktycznych, zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.
2. Opieka świetlicowa sprawowana jest w zależności od potrzeb rodziców zgłaszanych na początku roku szkolnego, jednak nie wcześniej niż od godz. 7.15 i nie później niż do 17.00.
3. Zajęcia programowe prowadzone są w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie podczas zajęć nie powinna przekraczać 25 osób na jednego opiekuna .
4. Ze względu na potrzeby szkoły liczba dzieci w świetlicy może być okresowo lub w wyjątkowych sytuacjach większa niż 25 osób na jednego opiekuna .
5. W świetlicy prowadzone są zajęcia muzyczne, ruchowe, plastyczne, z zakresu żywego słowa, gry i zabawy sportowe, zabawy integracyjne oraz inne zgodnie z potrzebami.
 Zadania i obowiązki wychowawcy świetlicy
§ 4.
1. Zapewnia swoim wychowankom bezpieczeństwo.
2. Sprawuje stałą opiekę nad powierzoną grupą wychowanków.
3. Realizuje Program pracy opiekuńczo-wychowawczej świetlicy oraz zadania przewidziane miesięcznymi planami pracy opiekuńczo-wychowawczej.
4. Przestrzega obowiązujących przepisów BHP w czasie zajęć i wycieczek.
5. Systematycznie wdraża wychowanków do poszanowania mienia społecznego, ładu, porządku, kultury zachowania w każdej sytuacji życiowej.
6. Zna środowisko uczniów, ich potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia.
7. Obserwuje i wspiera rozwój indywidualny dziecka.
8. Organizuje imprezy okolicznościowe zgodnie z kalendarzem imprez.
9. Zwalnia do domów wychowanków zgodnie z życzeniami rodziców, jeśli były uprzednio zgłoszone na piśmie.
10. Współpracuje z wychowawcami klas, pielęgniarką, pedagogiem szkolnym.
11. Informuje wychowanków, rodziców, opiekunów o osiągnięciach i trudnościach wychowawczych.
12. Współpracuje z rodzicami w procesie wychowania.
13. Prowadzi i gromadzi dokumentację:
-  Dziennik zajęć,
-  Roczny, miesięczny, tygodniowe i dzienne plany pracy,
-  Karty zgłoszeń dziecka do świetlicy,
-  Dokumentację odzwierciedlającą czas pobytu dziecka w świetlicy.

REGULAMIN  PRACOWNI  KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO
1. Dla dobra wszystkich dbamy o to, aby w naszej klasie było czysto
i przyjemnie.
2. Szanujemy własność osobista i mienie społeczne.
a) nie niszczymy ławek, szafek, krzeseł i pomocy dydaktycznych,
b) nie niszczymy dekoracji klasowych,
c) każdą rzecz odkładamy na swoje miejsce.
3. W czasie przerw możemy przebywać w klasie tylko pod opieką
nauczyciela uczącego.
4. Wyznaczeni uczniowie dyżurni dbają o tablicę, rośliny i zwierzęta
znajdujące się klasie.
5. Po zakończonych zajęciach lekcyjnych dzieci ustawiają krzesła
na ławkach.
6. Każdy uczeń pozostawia po sobie ład lepszy od tego, który zastał.
7. Opuszczamy pracownię w ustalonym porządku.

REGULAMIN SALI GIMNASTYCZNEJ
1. Na sali gimnastycznej przebywają uczniowie objęci planem lekcji,
pod opieką nauczyciela.
2. Obowiązuje strój i obuwie sportowe.
3. Wszystkie ćwiczenia wykonujemy na polecenie nauczyciela i pod jego
kontrolą.
4. W razie urazu należy przerwać ćwiczenia i zgłosić zaistniałą sytuację
prowadzącemu.
5. O uszkodzeniu sprzętu lub przyboru zgłaszamy nauczycielowi.
6. Przed lekcją przebieramy się w szatni i zdejmujemy wszystkie
ozdoby.
7. Nie zostawiamy cennych rzeczy w szatni.
8. Na sali gimnastycznej i w szatni obowiązuje porządek i spokój.

REGULAMIN PRACOWNI HUMANISTYCZNEJ
1. W pracowni uczniowie mogą przebywać tylko pod opieką
nauczyciela.
2. Bezpośrednio po wejściu do klasy uczniowie zajmują przydzielone
im miejsca i przygotowują się do zajęć, wyjmują zeszyty,książki,
przybory.
3. Każdy uczeń posiada swoje stałe miejsce do pracy, którego
bez polecenia lub zgody nauczyciela nie może opuszczać.
4. Uczeń nie wychodzi z ławki bez zgody nauczyciela.
5. Uczeń nie wstaje do odpowiedz w toku lekcji.
6. Z pomocy naukowych i sprzętu audiowizualnego można korzystać
tylko za zgodą i w obecności nauczyciela.
7. Na wejście do izby lekcyjnej osoby dorosłej uczniowie reagują
powstaniem z miejsca (w czasie klasówki uczniowie są zwolnieni
z tego obowiązku).
8. Zachowanie ucznia w czasie lekcji cechuje kultura osobista.
9. Po skończonej lekcji uczniowie pakują przybory i wychodzą
na przerwę dopiero na polecenie nauczyciela, zostawiając po sobie
porządek.
10. Za ład porządek w pracowni opowiadają dyżurni.
11. Za umyślne zniszczenie pomocy naukowych i wyposażenie pracowni
uczeń ponosi odpowiedzialność materialną.

A CODE OF CANDUCT
1. Nie chodzimy po klasie.
2. Podnosimy rękę,  gdy chcemy coś powiedzieć.
3. Nie przeszkadzamy osobie mówiącej.
4. Jesteśmy dla siebie mili.
5. Nie jemy i nie pijemy na lekcji.
6. Nauczyciel nie krzyczy na lekcji.

REGULAMIN PRACOWNI MATEMATYCZNEJ
1. Uczniowie mogą przebywać w pracowni tylko pod opieką
nauczyciela.
2. Każdy uczeń posiada stałe miejsce pracy, którego nie może zmienić
bez zgody nauczyciela.
3. Bezpośrednio po wejściu do pracowni uczniowie przygotowują się
do zajęć (wyjmują ksiązki zeszyty i inne niezbędne przybory).
4. W czasie zajęć zachowanie ucznia cechuje wysoki poziom kultury
osobistej.
5. Na wejście do pracowni osoby dorosłej uczniowie reagują powstaniem
z miejsc z wyjątkiem lekcji, na której przeprowadzony sprawdzian
wiadomości.
6. Uczeń zobowiązany jest do dbania o wyposażenie pracowni (meble,
plansze, tablice, bryły)
7. Z pomocy naukowych uczniowie korzystają tylko za zgodą
i w obecności nauczyciela.
8. Za umyślne zniszczenie pomocy naukowych lub mebli uczeń ponosi
odpowiedzialność materialną.
9. Po skończeniu lekcji, na polecenie nauczyciela, uczniowie pakują
tornistry wychodzą na przerwę, natomiast dyżurni wycierają tablicę
i odkładają na miejsce pomoce wykorzystywane w czasie lekcji.

REGULAMIN PRACOWNI PRZYRODNICZEJ
1. Uczniowie mogą przebywać w pracowni tylko pod opieką
nauczyciela.
2. Każdy uczeń posiada stałe miejsce pracy, którego nie może zmieniać
bez zgody nauczyciela.
3. Bezpośrednio po wejściu do pracowni uczniowie przygotowują się
do zajęć (wyjmują książki, zeszyty i inne niezbędne przybory).
4. W czasie zajęć zachowanie ucznia cechuje wysoki poziom kultury
osobistej.
5. Na wejście do pracowni osoby dorosłej uczniowie reagują
powstaniem z miejsca z wyjątkiem lekcji, na której przeprowadzony
jest sprawdzian wiadomości.
6. Podczas doświadczeń fizyczno-chemicznych uczniowie stosują zasady
„Regulaminu młodego przyrodnika”:
*przeczytanie instrukcji przed wykonanie doświadczenia.
*bezwzględne zastosowanie się do instrukcji.
*zakaz jedzenia i picia podczas wykonywania doświadczeń.
*po skończeniu pracy umycie rąk.
*nie przeprowadzamy doświadczeń na własną rękę, dopiero
po konsultacji z kompetentną osobą.
7. Podczas wykonywania doświadczeń-pokazów przez nauczyciela
uczniowie zachowują szczególną ostrożność  i dostosowują się
bezwzględnie do poleceń   prowadzącego.
8. Uczeń zobowiązany jest do dbania o wyposażenie pracowni (meble,
plansze, tablice, atlasy, mapy, globusy i inne eksponaty przyrodnicze).
9. Z pomocy naukowych uczniowie korzystają tylko za zgodą
i w obecności nauczyciela.
10. Za umyślne zniszczenie pomocy naukowych lub mebli uczeń
ponosi odpowiedzialność materialną.
11. Po skończeniu lekcji na polecenie nauczyciela uczniowie pakują
tornistry i wychodzą na przerwę, natomiast dyżurni porządkują izbę
lekcyjną.

REGULAMIN PRACOWNI MUZYCZNO – PLASTYCZNEJ
1. Każdy uczeń posiada wyznaczone stałe lub doraźnie , którego
bez polecenia lub zgody nauczyciela zmienić nie wolno.
2. Za ład i porządek na stanowisku pracy odpowiedzialni są uczniowie
lub wyznaczeni dyżurni.
3. Uczeń zobowiązany jest wykonywać prace zlecone nauczyciela
zgodnie z przepisami BHP.
4. Korzystanie ze sprzętu audio-video, wieży CD, instrumentów
muzycznych dozwolone jest tylko za zgodą  i pod nadzorem
nauczyciela.
5. Każde zaistniałe zagrożenie lub wypadek należy natychmiast zgłosić
nauczycielowi
6. Za umyślne niszczenie sprzętów, instrumentów, wyposażenia
pracowni uczeń ponosi materialną odpowiedzialność.

REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
1. Do pracowni komputerowej uczniowie wchodzą pod opieką
nauczyciela i zajmują wyznaczone, stałe miejsca pracy.
2. Komputer można włączyć lub wyłączyć jedynie za zgodą nauczyciela.
3. Na stanowisku pracy z komputerem nie wolno spożywać posiłków
i pić napojów.
4. Uczniowie podczas lekcji zachowują spokój i powagę, sumiennie
wykonują pracę oraz utrzymują stanowisko komputerowe
w należytym porządku.
5. Nie wolno dotykać ekranu monitora ani też przesuwać sprzętu.
6. Wszystkie nieprawidłowości zauważone podczas pracy z komputerem
należy natychmiast zgłosić nauczycielowi prowadzącemu zajęcia.
7. Bez zgody nauczyciela nie wolno w komputerze instalować żadnego
własnego oprogramowania ani kopiować programów znajdujących się
w pracowni na własne dyskietki.
8. W czasie zajęć można korzystać jedynie z dyskietek wskazanych
przez nauczyciela.
9. Nie wolno wprowadzać żadnych zmian w plikach systemu
operacyjnego. Podczas pracy z komputerem obowiązują ogólne
przepisy BHP dotyczące obsługi urządzeń elektronicznych.






REGULAMIN   WYCIECZEK

§  1.

Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki służyć powinna w szczególności:
1)      poznawaniu kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
i historii;
2)      poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego
i kulturalnego;
3)      wspomaganiu rodziny i szkoły w procesie wychowania;
4)      upowszechnianiu wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego
 oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
5)      podnoszeniu kondycji zdrowotnej oraz sprawności fizycznej;
6)      poprawie stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie;
7)      upowszechnianiu form aktywnego wypoczynku;
8)      przeciwdziałaniu patologii społecznej.

§  2.
Działalność krajoznawczo – turystyczna może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych.
§  3.
Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki obejmuje następujące formy:
1)      wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu
uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu
lub przedmiotów pokrewnych;
2)      wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych;
3)      imprezy krajoznawczo-turystyczne i turystyki kwalifikowanej, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, złazy, rajdy, zloty;
4)       imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: szkoły „zielone”, „zimowe” i „ekologiczne”.
§  4.
Wszystkie wycieczki przedmiotowe i imprezy wyjazdowe rozpoczynają się i kończą
przed szkołą.
§  5.
Wycieczki i imprezy turystyczno - krajoznawcze powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej:
1)      dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo - turystyczne na terenie
najbliższej okolicy i macierzystego województwa, a „zielone”, „zimowe”
i „ekologiczne” szkoły na terenie najbliższych  regionów geograficzno –turystycznych;
2)      dopuszcza się wyjazd uczniów klas III na wycieczkę do Warszawy -podsumowanie cyklu lekcji poświęconych stolicy Polski oraz kl. II i III do Torunia celem utrwalenia wiadomości o układzie słonecznym;
3)      dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej  powinny być organizowane wycieczki przedmiotowe i imprezy krajoznawczo - turystyczne przede wszystkim na terenie kraju; podczas pobytu dzieci w „zielonej’, „zimowej” i „ekologicznej” szkole dopuszczalna jest możliwość zorganizowania wycieczki zagranicznej,
jeżeli uzasadnione to jest realizacją programu nauczania w danej klasie;
przy organizowaniu imprez wyjazdowych należy wziąć pod uwagę także realizację programów psychoedukacyjnych i profilaktycznych;
4)      uczniowie niepełnosprawni i z przewlekłymi chorobami, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach;
5)      wycieczki turystyczno - krajoznawcze i imprezy wyjazdowe mogą być organizowane:
-     po 15 września;
-      do 20 maja ( nie dotyczy to klas I – III, z wyłączeniem terminów spotkań rad pedagogicznych i Święta Szkoły);
-     po radzie klasyfikacyjnej końcowej.

§ 6.

1.Udział uczniów w wycieczkach (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się
w ramach zajęć lekcyjnych) i imprezach wymaga zgody rodziców albo opiekunów
prawnych:
-      wycieczki przedmiotowe w ciągu roku szkolnego – pisemna zgoda na cały rok szkolny;
-      imprezy wyjazdowe i wycieczki turystyczno – krajoznawcze – jednorazowa
pisemna zgoda rodziców (po uprzednim zapoznaniu się z programem imprezy lub wycieczki)
2.Oświadczenia rodziców przechowywane są przez wychowawcę (całoroczne)
lub u kierownika wycieczki ( jednorazowe).

§ 7.
Wycieczka lub impreza powinna być należycie przygotowana pod względem programowym
i organizacyjnym a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, wykorzystania zdobytych wiadomości i umiejętności (potwierdzonych różnymi formami pracy) a także harmonogramu i regulaminu wycieczki.

§  8.

Szkoła organizująca wycieczkę lub imprezę zobowiązana jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom zgodnie z aktualnymi przepisami tj
-     w wycieczkach w miejscu zamieszkanian1 opiekun do 30 uczniów;
-     poza miejscem zamieszkania 1 opiekun do 20 uczniów.


§  9.

1)      program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników
oraz imię i nazwisko kierownika i opiekunów określa karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba;
2)       wzór karty wycieczki lub imprezy stanowi załącznik.

§ 10.
Kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej powinien być nauczyciel posiadający zaświadczenie ukończenia kursu kierowników wycieczek szkolnych.

§ 11.

Do podstawowych obowiązków kierownika wycieczki lub imprezy należy:
1)      opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu i harmonogramu
oraz wypełnienie karty wycieczki lub imprezy;
2)      opracowanie regulaminu i zapoznanie z nim wszystkich uczestników;
3)      zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki
lub imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
4)      zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków
do ich przestrzegania;
5)      określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki
i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy;
6)      nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny , sprawny sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy;
7)      organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
8)      podział zadań wśród uczestników;
9)      dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
lub imprezy;
10)  podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki lub imprezy
po jej zakończeniu.
§ 12.
Opiekunem wycieczki lub imprezy powinien być nauczyciel szkoły.

§ 13.
Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
1)      sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami;
2)      współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy;
3)      nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
4)      nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań;
5)      wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika;

§ 14.
Uczestnicy wycieczek i imprez powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wyjazdu zagranicznego - ubezpieczeniem
od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

§ 15.

Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych, w szczególności:
1)      z odpłatności uczniów biorących w niej udział;
2)      ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły;
3)      ze środków wypracowanych przez uczniów;
4)      ze środków przekazanych przez osoby fizyczne i prawne.

§ 16.
Kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w § 15.
§ 17.
Jeżeli organizatorem wycieczki lub imprezy wyjazdowej jest biuro turystyczne, to ono ponosi koszty, o których mowa w § 16.