Średnia ważona jest modyfikacją średniej arytmetycznej do wariantu, w którym występują wagi, tzn. każda czynność ucznia cechować się może różną ważnością. W przyjętym przez szkołę systemie oceniania, największą wagę będą miały oceny zdobywane przez ucznia w czasie sprawdzianów, a także podczas samodzielnej pracy na lekcji. Zaproponowany system wag obejmuje wagi od 1 do 4.
- Laureat lub finalista olimpiady przedmiotowej o charakterze ogólnopolskim lub wojewódzkim – ocena z wagą 4.
- Sukces (I-III miejsce) w międzyszkolnym konkursie miejskim lub powiatowym – ocena w wagą 3, udział w takim konkursie – ocena z wagą 1.
- Sprawdzian, praca klasowa, test sprawdzający dużą część materiału – waga 3. (w przypadku poprawy oceny ze sprawdzianu na wyższą – obie wagi i starego sprawdzianu i poprawy mają taką samą wartość, jeśli uczniowi nie uda się poprawić oceny, liczy się tylko jedna, pierwsza ocena).
- Kartkówka, odpowiedź ustna, ćwiczenia wykonywane na lekcji, karta pracy wykonywana na lekcji, wypracowanie pisane na lekcji oraz sukces w konkursie szkolnym – waga 2.
- Aktywność, praca domowa, praca w grupie, przygotowanie do lekcji, udział w konkursie szkolnym – waga 1.
Średnia potrzebna do uzyskania oceny:
- Do 1,60 – ndst.
- 1,61- 2,60– dop.
- 2,61 – 3,60 – dost.
- 3,61 – 4,60 – db.
- 4,61 – 5,29 – bdb.
- 5,30 i więcej – celująca
UWAGA! Zgodnie ze statutem szkoły, uczeń ma prawo poprawiać oceny niedostateczne i dopuszczające (1 i 2) ze sprawdzianów (prac klasowych) w uzgodnionym z nauczycielem terminie. NIE POPRAWIA SIĘ KARTKÓWEK!!! (kartkówka spełnia podobną funkcje jak odpowiedź ustna, obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji, ma więc taką samą wagę jak odpowiedź i nie przewiduje się poprawiania jej).
Średnia ważona wprowadzona została w szkole w 2019 r. i kładzie nacisk przede wszystkim na samodzielną pracę uczniów podczas zajęć. Średnia ważona, w przypadku takiego przedmiotu jak wychowanie fizyczne została dodatkowo zmodyfikowana i dostosowana do specyfiki przedmiotu. Jest ona szczegółowo opisana w zakładce: Rodzice/ Kryteria Ocen/ wychowanie fizyczne http://sp3zgierz.blogspot.com/p/kryteria-ocen.html
ZASADY WYSTAWIANIA OCEN KOŃCOWOROCZNYCH (KLASYFIKACYJNYCH)
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 3 W ZGIERZU
W drugim półroczu średnia ocen naliczana jest od nowa, to znaczy, że oceny nie są doliczane do średniej z pierwszego półrocza. Ocena na koniec drugiego półrocza wynika ze średniej ważonej uzyskanej przez ucznia w drugim półroczu według ustalonych zasad – średnia potrzebna do uzyskania ocen to:
- Do 1,60 – ndst.
- 1,61- 2,60– dop.
- 2,61 – 3,60 – dost.
- 3,61 – 4,60 – db.
- 4,61 – 5,29 – bdb.
- 5,30 i więcej – celująca
Nauczyciel wystawiając przewidywaną ocenę na koniec roku (ocenę klasyfikacyjną) bierze pod uwagę średnią arytmetyczną obu średnich ważonych uzyskanych przez ucznia w I i II półroczu, np. Jan Nowak uzyskał w pierwszym półroczu średnią 3,29 (ocena klasyfikacyjna w I półroczu to 3) a w drugim np. 4,22 (ocena przewidywana to 4), ocenę końcoworoczną obliczymy według wzoru:
(średnia I+średnia II)/2
czyli: (3,29+4,22)/2=7,51/2=3,755
Nauczyciel wystawia ocenę przewidywaną, a następnie na jej podstawie ocenę końcoworoczną (ocenę, która znajdzie się na świadectwie) biorąc pod uwagę następujące kryteria:
- Do 1,49 – ndst.
- 1,50 – 2,49– dop.
- 2,50 – 3,49 – dost.
- 3,50 – 4,49 – db.
- 4,50 – 5,19 – bdb.
- 5,20 i więcej – celująca
Według podanych kryteriów uczeń Jan Nowak otrzyma oceną dobrą (4)