Średnia ważona

        Średnia ważona jest modyfikacją średniej arytmetycznej do wariantu, w którym występują wagi, tzn. każda czynność ucznia cechować się może różną ważnością. W przyjętym przez szkołę systemie oceniania, największą wagę będą miały oceny zdobywane przez ucznia w czasie sprawdzianów, a także podczas samodzielnej pracy na lekcji. Zaproponowany system wag obejmuje wagi od 1 do 4.

  1. Laureat lub finalista olimpiady przedmiotowej o charakterze ogólnopolskim lub wojewódzkim – ocena z wagą 4.
  2. Sukces (I-III miejsce) w międzyszkolnym konkursie miejskim lub powiatowym – ocena w wagą 3, udział w takim konkursie – ocena z wagą 1.
  3. Sprawdzian, praca klasowa, test sprawdzający dużą część materiału – waga 3. (w przypadku poprawy oceny ze sprawdzianu na wyższą – obie wagi i starego sprawdzianu i poprawy mają taką samą wartość, jeśli uczniowi nie uda się poprawić oceny, liczy się tylko jedna, pierwsza ocena).
  4. Kartkówka, odpowiedź ustna, ćwiczenia wykonywane na lekcji, karta pracy wykonywana na lekcji, wypracowanie pisane na lekcji oraz sukces w konkursie szkolnym – waga 2.
  5. Aktywność, praca domowa, praca w grupie, przygotowanie do lekcji, udział w konkursie szkolnym – waga 1

    Średnia potrzebna do uzyskania oceny:

  • Do 1,60 – ndst.
  • 1,61- 2,60– dop. 
  • 2,61 – 3,60 – dost.
  • 3,61 – 4,60 – db.
  • 4,61 – 5,29 – bdb.
  • 5,30 i więcej – celująca

    UWAGA! Zgodnie ze statutem szkoły, uczeń ma prawo poprawiać oceny niedostateczne i dopuszczające (1 i 2) ze sprawdzianów (prac klasowych) w uzgodnionym z nauczycielem terminie.  NIE POPRAWIA SIĘ KARTKÓWEK!!! (kartkówka spełnia podobną funkcje jak odpowiedź ustna, obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji, ma więc taką samą wagę jak odpowiedź i nie przewiduje się poprawiania jej). 


Średnia ważona wprowadzona została w szkole w 2019 r. i kładzie nacisk przede wszystkim na samodzielną pracę uczniów podczas zajęć. Średnia ważona, w przypadku takiego przedmiotu jak wychowanie fizyczne została  dodatkowo zmodyfikowana i dostosowana do specyfiki przedmiotu. Jest ona szczegółowo opisana w zakładce: Rodzice/ Kryteria Ocen/ wychowanie fizyczne http://sp3zgierz.blogspot.com/p/kryteria-ocen.html




ZASADY WYSTAWIANIA OCEN KOŃCOWOROCZNYCH (KLASYFIKACYJNYCH) 
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 3 W ZGIERZU


         W drugim półroczu średnia ocen naliczana jest od nowa, to znaczy, że oceny nie są doliczane do średniej z pierwszego półrocza.  Ocena na koniec drugiego półrocza wynika ze średniej ważonej uzyskanej przez ucznia w drugim półroczu według ustalonych zasad – średnia potrzebna do uzyskania ocen to: 

  • Do 1,60 – ndst.
  • 1,61- 2,60– dop. 
  • 2,61 – 3,60 – dost.
  • 3,61 – 4,60 – db.
  • 4,61 – 5,29 – bdb.
  • 5,30 i więcej – celująca


Nauczyciel wystawiając przewidywaną ocenę na koniec roku (ocenę klasyfikacyjną) bierze pod uwagę średnią arytmetyczną obu średnich ważonych uzyskanych przez ucznia w I i II półroczu, np. Jan Nowak uzyskał w pierwszym półroczu średnią 3,29 (ocena klasyfikacyjna w I półroczu to 3) a w drugim np. 4,22 (ocena przewidywana to 4), ocenę końcoworoczną obliczymy według wzoru:


(średnia I+średnia II)/2
czyli: (3,29+4,22)/2=7,51/2=3,755


     Nauczyciel wystawia ocenę przewidywaną, a następnie na jej podstawie ocenę końcoworoczną (ocenę, która znajdzie się na świadectwie) biorąc pod uwagę następujące kryteria: 

  • Do 1,49 – ndst.
  • 1,50 – 2,49– dop. 
  • 2,50 – 3,49 – dost.
  • 3,50 – 4,49 – db.
  • 4,50 – 5,19 – bdb.
  • 5,20 i więcej – celująca

Według podanych kryteriów uczeń Jan Nowak otrzyma oceną dobrą (4)