POWIETRZE BEZ ŚMIECI

      Smog, jak wiadomo to zagrożenie dla każdego z nas. Można z nim walczyć tu i teraz, ale trzeba też myśleć o tym co będzie kiedyś. Dlatego Fundacja PGNiG w ramach projektu „Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci" postanowiła stworzyć program edukacyjny skierowany do najmłodszych dzieciaków. Wiedza, którą w ten sposób zdobytą pomoże w walce o czyste powietrze.
     Cały program skierowany jest do dzieci z klas I-III szkół podstawowych. Poprzez udział w 5 ciekawych lekcjach dzieciaki zostają wprowadzone w tematykę powietrza, jego zanieczyszczeń, smogu oraz sposobów walki z nimi, jak również radzenia sobie z jego obecnością.
     W tym roku nasza szkoła, a dokładniej klasa 1 c wraz z Panią Anią Jóźwiak oraz Panią Kasią Juszczak postanowiły w ciekawy sposób zgłębić wiedzę na temat powietrza i przystąpić do realizacji programu.

Lekcja 1:

      Za nami pierwsza lekcja pt. „Czy wiesz co to jest smog?” Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie uczniowie musieli przeprowadzić 8 ciekawych eksperymentów. Dzięki nim dowiedzieli się, że powietrze:
  • ulega ociepleniu,
  • może być suche lub wilgotne,
  • jest potrzebne do oddychania,
  • jest sprężyste (dopasowuje się np. do kształtu balonu),
  • jest bezbarwne, bez koloru,
  • jest bez smaku,
  • jest bez zapachu.
    Na zakończenie lekcji każdy uczeń otrzymał dwie lupki. Pierwsza lupka to lupka czystego powietrza, zaś druga to lupka smogowa. Obserwując świat przez obie lupki dzieciaki na pewno same wyciągną wnioski czyli BEZPIECZNY I ZDROWSZY JEST ŚWIAT BEZ SMOGU I ZANIECZYSZCZEŃ.
 







 


Lekcja 2:


     Za nami druga lekcja pt. "Czy wiesz jak powstaje smog?" Jak wiadomo uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę, jeśli podczas jej przekazywania wykorzystamy formę eksperymentu. I tak też było tym razem. Pani Kasia z pomocą swojej asystentki - uczennicy Wiktorii przeprowadziła doświadczenie. Wykorzystując dwa słoiki, gazety oraz zapałki pokazała klasie, jak powstaje smog. Po doświadczeniu klasa sama doszła do następujących wniosków:
  • dym to smog, który powstaje na skutek spalania i zanieczyszcza powietrze,
  • słoik, do którego „złapaliśmy” dym, ma powietrze matowe i mętne,
  • słoik, do którego „nabraliśmy” czystego powietrza, jest przejrzysty i klarowny.
     W drugiej części lekcji czekało dzieci duże wyzwanie. Klasa została podzielona na 4 zespoły. Każdy z zespołów przygotował plakat, który pasował do przypisanych im haseł:
  • I grupa: hasło: DYM ZE SPALANIA WĘGLA.
  • II grupa: hasło: DYM Z RUR WYDECHOWYCH SAMOCHODÓW.
  • III grupa: hasło: DYM Z PALENIA ŚMIECI.
  • IV grupa: hasło: DYM Z PALENIA LIŚCI I TRAW.
     Każdy z nich musiała zrozumieć czym jest NISKA EMISJA. I tu również dzięki wyjaśnieniom Pani Kasi i spostrzegawczości wszystkich dzieci klasa doszła do ważnych wniosków.
Niska emisja to:
  • To bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.
  • To zanieczyszczenia w powietrzu, które pochodzą między innymi z komunikacji samochodowej.
  • To zanieczyszczenia w powietrzu, wytworzone podczas procesu spalania węgla o bardzo niskiej jakości w domowych piecach zwanych  „kopciuchami”.
  • To zanieczyszczenia w powietrzu, wytworzone podczas palenia śmieci w domowych piecach, paleniskach, czy lokalnych kotłowniach. Palenie śmieci jest ZABRONIONE!
  • To zanieczyszczenia wywołane spalaniem liści i traw.
  • To zanieczyszczenia, które trafiają do powietrza ze źródeł poniżej 40 m nad poziomem ziemi.
  • Są emitowane, czyli wypuszczane przez kominy o niskiej wysokości. Wysokość ma duże znaczenie, ponieważ emisja z niskich kominów najbardziej szkodzi okolicznym mieszkańcom. Dym z niskich kominów śmierdzi, truje ludzi, brudzi elewacje pobliskich domów. 
  • To toksyczne substancje przenoszone w dymie, które osiadają na roślinach, przenikają do gleby i wód,  pogarszając ich stan poprzez skażenie metalami ciężkimi.
Z niecierpliwością czekamy na kolejną lekcję.












Lekcja 3:

Za nami 3 lekcja "Czy wiesz jak walczyć ze smogiem". Uczniowie wiedzą już co to jest smog i jak powstaje. Teraz dowiedzieli się, jak można z nim walczyć. I tym razem nie zabrakło pracy w grupie i dobrej zabawy. Uczniowie ucząc się jak radzić sobie ze smogiem musieli odpowiedzieć sobie na pytanie co to jest recykling oraz jak właściwie segregować śmieci. Klasa pracowała w następujących grupach:

Grupa nr 1 otrzymała nazwę, SZKŁO
Grupa nr 2 otrzymała nazwę, PLASTIK
Grupa nr 3 otrzymała nazwę, METAL
Grupa nr 4 otrzymała nazwę, PAPIER
Grupa nr 5 otrzymała nazwę, BIO / BIODEGRADOWALNE
Grupa nr 6 otrzymała nazwę, INNE

Dzięki wspólnej pracy uczniowie dowiedzieli się do jakich pojemników w odpowiednich kolorach mogą wrzucać odpowiednie śmieci. Z niecierpliwością czekamy na kolejne lekcje. 










Lekcja 4:

Dzisiejszą lekcję "Czy wiesz jak smog szkodzi zdrowiu?" rozpoczęliśmy od klasowej dyskusji. Wspólnie z Panią Kasią i panią Anią odpowiadaliśmy na nurtujące nas pytania:
  • Czy smog ma wpływ na zdrowie ludzi?
  • Czy smog ma wpływ na zdrowie zwierząt?
  • Czy smog może powodować katar?
  • Czy smog powoduje ból głowy? 
  • Czy smog ma wpływ na to, co jemy?
Chcąc odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytanie: „Do czego służy powietrze?”przeprowadziliśmy 3 eksperymenty.
  • Eksperyment 1: wszystkie dzieci wstają i głęboko oddychają. Wdychają powietrze nosem i wydychają ustami.
  • Eksperyment 2: wszystkie dzieci zatykają nosy i oddychają ustami.
  • Eksperyment 3: wszystkie dzieci zatykają nosy i usta i próbują oddychać.
Nasz wniosek – powietrze to nasze życie! A także:
  • Powietrze jest bardzo potrzebne do oddychania.
  • Bez powietrza nie da się długo wytrzymać z zatkanym nosem i ustami.
  • Wdychając powietrze wędruje ono głęboko do wnętrza ciała.
  • Powietrze jest ważniejsze dla człowieka niż jedzenie, bo bez jedzenia można przeżyć kilka dni, bez powietrza wytrzymać można tylko kilka lub kilkanaście sekund.
W dalszej części lekcji zostaliśmy ponownie podzieleni na grupy.
  • Grupa nr 1 otrzymuje nazwę: MÓZG – problemy z pamięcią
  • Grupa nr 2 otrzymuje nazwę: SERCE – zawał serca
  • Grupa nr 3 otrzymuje nazwę: PŁUCA – rak płuc
  • Grupa nr 4 otrzymuje nazwę: NOS I USTA – katar, kaszel
Już wiemy, że jest źle. Smog negatywnie wpływa na całe nasze zdrowie !!! Musimy coś z tym zrobić!! Bo jak nie my –  to kto? To co już wiemy i potrafimy zawsze utrwala nam film edukacyjny przygotowany specjalnie do każdej lekcji.
Na zakończenie dzisiejszej lekcji każdy z nas wykonał kukiełkę antysmogową. Dzięki niej łatwiej będzie nam zaprezentować to czego dowiedzieliśmy się na lekcji swoim  rodzicom i przestrzec ich przed negatywnym wpływem smogu na nasze zdrowie.















Lekcja 5: