Nowe możliwości to nowe wyzwania


 Projekt „Nowe możliwości to nowe wyzwania” finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej”, realizowanego w trybie pozakonkursowym, którego beneficjentem jest FRSE.


     Projekt "Nowe możliwości to nowe wyzwania" ma na celu stworzenie takiej placówki oświatowej, w której młody człowiek dorasta i się rozwija jako przyszły obywatel Europy. Uczniowie wyposażeni w wiedzę o bogactwie kulturowym, niemający barier w porozumiewaniu się z innymi obywatelami Europy to nasza przyszłość. Cały trud podjęty podczas nauki języka obcego procentuje w przyszłości - możliwość kontynuacji nauki lub podjęcie pracy za granicą . Aby móc osiągnąć w/w założenia, nauczyciele muszą udoskonalić swoje umiejętności, aby później mogli przekazać wiedzę oraz umiejętności swoim wychowankom. Projekt obejmuje cztery obszary tematyczne - językowy, wychowawczy, metodyczny i interpersonalny, w ramach tych obszarów uczestnicy projektu będą pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności, w dziedzinach zgodnych z kompetencjami każdej z osób. W projekcie udział bierze 9 osób, są to nauczyciele starszych i młodszych klas szkoły podstawowej. Wśród nauczycieli są angliści (2 osoby), nauczyciele-przedmiotowcy (j.polski, matematyka, plastyka), nauczyciel świetlicy szkolnej, psycholog, a także nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej ( 2 nauczycielki), łącznie w/w nauczyciele skorzystają z 15 mobilności.
   Głównym celem mobilności jest poszerzenie umiejętności językowych nauczycieli oraz poznanie nowoczesnych metod pracy z uczniem. Skuteczniejsze metody nauczania przyczynią się do lepszych wyników uczniów w nauce (większa liczba punktów na testach i sprawdzianach). Sprawniej działający system wspierania uczniów dysfunkcyjnych zapobiegać będzie wykluczeniu społecznemu i umożliwi takim osobom lepszy start w kolejny etap edukacyjny. Dodatkowo uczniowie zostaną lepiej zmotywowani do nauki języka angielskiego oraz do poszerzania swoich horyzontów na wielu płaszczyznach.
    Zdobytą podczas kursów i mobilności wiedzą  uczestnicy projektu będą dzielić się ze współpracownikami na terenie szkoły oraz z innymi nauczycielami zgierskich szkół. Dzięki upowszechnianiu inne osoby  będą widzieli jakie korzyści wynikają z udziału w projektach międzynarodowych. Widzimy dla siebie rolę prekursora tego rodzaju działań na obszarze lokalnym tj. na terenie miasta Zgierza i Powiatu Zgierskiego. W dalszej perspektywie szkoła, kadra nauczycielska oraz uczniowie osiągną wymiar europejski, co oznacza: gotowość do podejmowania działań międzynarodowych, otwartość na wielokulturowość, tolerancję w szerokim tego słowa znaczeniu, umiejętność podejmowania wyzwań edukacyjnych w zmieniającym się świecie.
 


REALIZACJA PROJEKTÓW PRZEZ POSZCZEGÓLNYCH NAUCZYCIELI: 

 W ramach projektu „Nowe możliwości to nowe wyzwania" p. Honorata Robak oraz p. Ewa Stępień uczestniczyły podczas wakacji 2016 w intensywnym dwutygodniowym kursie językowym, odbywającym się w Westbourne Academy – szkole językowej znajdującej się w Bournemouth, mieście w Wielkiej Brytanii, w Anglii.
     Celem wyjazdu było podniesienie kompetencji językowych, wzbogacenie warsztatu pracy oraz poznanie kultury i tradycji odwiedzanego kraju. Była to także okazja do zawarcia nowych znajomości, poszerzenia swojej wiedzy na temat kultury nie tylko Anglii, ale także innych krajów oraz podzielenia się swoim dorobkiem zawodowym. Uczestnikami kursu byli ludzie z różnych stron świata, np.: Turcji, Arabii Saudyjskiej, Włoch, Niemiec, Ukrainy, Korei Południowej, Taiwanu, Danii, Portugalii, Hiszpanii, prezentujący ogromną różnorodność kulturową.
    Uczestnictwo w projekcie, poprzez używanie języka angielskiego do prowadzenia konwersacji oraz komunikacji z pedagogami i studentami, przyczyniło się do znacznego poszerzenia kompetencji językowych uczestników kursu. Nie bez znaczenia była także naturalna nauka języka w codziennej komunikacji z przyjaźnie nastawionymi opiekunami czy mieszkańcami Bournemouth i okolicznych miast. Ponadto obserwacja zajęć pod kątem metodycznym była okazją do poznania ciekawych metod i form pracy.
    Westbourne Academy to szkoła ciesząca się bardzo dobrą opinią, ze świetnie wykształconą kadrą pedagogiczną, tworzącą ciepłą atmosferę, ale jednocześnie z zasadami. Na terenie szkoły i w ogrodzie wokół szkoły był obowiązek używania tylko i wyłącznie języka angielskiego. Złamanie tej zasady wiązało się z symbolicznymi karami pieniężnymi, co działało mobilizująco na studentów.
     Udział w projekcie był świetną okazją do zwiedzenia pięknych miejsc czy poznania angielskiej kuchni. Szkoła przygotowała bogatą ofertę dla zainteresowanych studentów, nawet całodniowy wyjazd do Londynu czy Oxfordu.Bournemouth jest jednym z ulubionych nadmorskich kurortów Anglików, cieszy się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród londyńczyków. Na szczytach klifów znajdują się liczne parki i ogrody z pięknymi wąwozami. Z Bournemouth łatwo dojechać do Poole, gdzie warto zwiedzić port oraz regionalne muzeum. Jest to także dobre miejsce wypadowe do innych interesujących miejscowości, np. Bath.
     Nauka w Westbourne Academy była szansą na podwyższenie swoich umiejętności językowych i możliwością poszerzania swojej wiedzy przy wykorzystaniu anglojęzycznych źródeł. Udział w projekcie był owocny i satysfakcjonujący, a założone cele zostały w pełni osiągnięte.
 

Film o Londynie po angielsku: https://youtu.be/oqRZGdfAHTc 









      
      W dniach 27.06.2016 r. - 8.07.2016 r. Pani Katarzyna Złotocha - Michalak, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, uczestniczyła w ramach projektu "Nowe możliwości to nowe wyzwania" w  mobilności edukacyjnej, której celem było podniesienie kompetencji językowych.  
    Pani Katarzyna spędziła dwa tygodnie na kursie językowym General English organizowanym przez  Interactive English Language School Brighton & Hove w Brighton, miejscowości położonej w Anglii w hrabstwie East Sussex. Wyjazd był okazją nie tylko do podniesienia poziomu znajomości języka angielskiego, ale także do poznania ciekawych metod, jakimi posługują się nauczyciele w angielskich szkołach językowych – są to głównie metody praktyczne.
     Udział w projekcie był także szansą do poznania kultury Wielkiej Brytanii, nawiązania międzynarodowych kontaktów, które ułatwiają prowadzenie projektów typu e-twinning, a także do podziwiania pięknej architektury i przyrody takich miast jak:  Brighton, Hove, Londyn, Arundel, Hampshire.

1. Grupa przygotowująca do IELS (poziom C1).
2. Przerwa między zajęciami – konwersacje w języku angielskim.
3. Zwiedzanie Londynu – "koniec języka za przewodnika" (w tym przypadku język angielski).



     
      W dniach 11-22 lipca 2016 r. nauczyciel języka angielskiego pan Michał Dolaciński miał przyjemność uczestniczyć w szkoleniu zatytułowanym „Creative Methodology for Teachers” w szkole językowej International Projects Centre w Exeter, w Wielkiej Brytanii. 
     Oprócz zajęć z metodologii nauczania języka angielskiego, pan Michał miał okazję uczestniczyć w ciekawych wycieczkach przybliżających kulturę i geografię południowo-zachodnich rubieży Anglii, np. do zamku Tintagel, czy parków narodowych Exmoor i Dartmoor. Udział w kursie pozwolił mu na przeprowadzenie ciekawych lekcji dotyczących m.in. kultury krajów anglosaskich z zastosowaniem nowo poznanych metod nauczania. 



     W sierpniu 2017 r. p. Katarzyna Bednarz i Katarzyna Budzowska odbyły wyjazd zagraniczny na Maltę, podczas którego uczestniczyły  w kursach w szkole językowej Executive Training Institute Malta w mieście St Julians.
     Pani Katarzyna Bednarz uczestniczyła w dwutygodniowym kursie metodycznym dla nauczycieli szkół podstawowych „The Playground Classroom”. Szkolenie skupiło się na najbardziej efektywnych metodach i technikach nauczania języka angielskiego, a także na sposobie wykorzystania przeróżnych narzędzi komputerowych i internetowych w pracy z najmłodszymi uczniami. Malta jako państwo, w którym język angielski jest językiem urzędowym wykorzystywanym do nauczania uczniów już od poziomu szkoły podstawowej jest doskonałym miejscem, by poszerzać swoją wiedzę z zakresu metodologii. Podczas dwutygodniowych warsztatów p. Katarzyna poznała ciekawe sposoby wykorzystania klocków Cuisenaire’a, piosenek, opowiadań, na lekcjach swojego przedmiotu.  Miała możliwość pracować z tablicą multimedialną i różnymi aplikacjami do nauki języka angielskiego, które teraz z przyjemnością wykorzystuje w swojej codziennej pracy.
     Pani Katarzyna Budzowska uczestniczyła zaś w tygodniowym kursie językowym „ Fluency and English Language Development for Teachers.” Kurs zapewnił rozwój umiejętności językowych i komunikacyjnych poprzez udział w zajęciach oraz stałą komunikację w języku angielskim podczas zajęć. Zajęcia prowadzone były w małych międzynarodowych grupach przez wykwalifikowanych lektorów. Większość miała formułę warsztatową z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. Tematyka zajęć nawiązywała do bieżących sytuacji, co było podstawą do dyskusji  uczestników na różnorodne tematy. Lekcje pomogły Pani Katarzynie w przełamaniu bariery językowej, poszerzyły zasób słownictwa oraz dały możliwość do wymiany doświadczeń pedagogicznych w kontekście międzynarodowym.
     Dodatkowo Organizatorzy kursu zadbali również o zapoznanie uczestników szkolenia z historią, kulturą i cudownymi atrakcjami naturalnymi wyspy. Nie zabrakło wycieczki do przepięknej Valetty czy Mdiny, a także na sąsiadującą wyspę Gozo, gdzie można podziwiać Blue Grotto (system podziemnych korytarzy tuż nad taflą morza) czy wyspę Comino i cieśninę Blue Lagoon. Na Malcie nie brak też obiektów prehistorycznych. Zespół kilkunastu megalitycznych świątyń z około 3600 r. p.n.e. został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
     Dzięki kursom w ramach projektu obydwie Panie podniosły własne umiejętności językowe jak również zwiększyły swój poziom wiedzy o zagadnienia społeczne i kulturowe, poszerzyły rozwój własnych kompetencji, zdobyły praktyczne umiejętności istotne dla ich obecnej pracy i rozwoju zawodowego, zwiększając tym samym ich satysfakcję z pracy.











     W dniach 14-27 sierpnia 2016 r. wzięłyśmy udział w szkoleniach w ramach projektu „Nowe możliwości, to nowe wyzwania”. Spędziłyśmy dwa tygodnie w malowniczej miejscowości Bournemouth na południu Wielkiej Brytanii, korzystając z zajęć prowadzonych przez Richard Language Collage. Szkolenie obejmowało dwa kursy – pierwszy z nich dotyczył doskonalenia procesu nauczania (Learning to Learn), drugi był kursem językowym rozwijającym nasze umiejętności z j. angielskiego. 
    Codziennie brałyśmy udział w lekcjach j. angielskiego prowadzonych przez native speeker’ów w międzynarodowej grupie. Podczas zajęć przede wszystkim przełamywałyśmy barierę językową, biorąc czynny udział w konwersacjach, ćwiczeniach i innych formach zajęć. Nauczyciele duży nacisk kładli na komunikowanie się, na mówienie i słuchanie ze zrozumieniem. Atmosfera zajęć sprzyjała temu, by pozbyć się strachu związanego z komunikowaniem się w obcym języku. Wiele aktywności na zajęciach miało formę zabaw, co pozwoliło na ”wyłączenie” wewnętrznego krytyka i stuprocentowe zaangażowanie się w proponowane zadanie. Dodatkowo doskonaliłyśmy język poprzez  popołudniowe spotkania z innymi uczestnikami kursów już nie w szkole, ale w wolnym czasie – na plaży, na wycieczkach, wspólnych obiadach itp. Uczestniczyłyśmy również w spotkaniach organizowanych przez wolontariuszy, które polegały na tym, że studenci różnych szkół spotykali się, by pod kierunkiem moderatora rozmawiać na określony temat. Poziom językowy danej grupy był zbliżony, co pozwalało na swobodne porozumiewanie się. Ważnym elementem nauki było samo przebywanie w anglojęzycznym kraju i uczestniczenie w codziennych sytuacjach komunikacyjnych – na dworcu, lotnisku, w sklepach, w kontaktach z rodziną przyjmującą.
      Podczas sesji popołudniowych brałyśmy udział w kursie pod nazwą „Learning to learn” , prowadzonym przez Dave’a Smitha – nauczyciela-praktyka, wieloletniego dyrektora szkoły, a obecnie konsultanta do spraw oświaty w szerokim tego słowa znaczeniu. Wykłady odwoływały się do koncepcji szkoły stworzonej przez profesora Gaya Claxtona, które zawarł w książce pt. „Building Learning Power”. W sposób uporządkowany i przystępny podejmowane były takie tematy jak: wyzwania edukacji w XXI wieku, rozwój i zmiany metod nauczania, planowanie rozwoju szkoły, podnoszenie efektywności nauczania. W sposób szczegółowy poznawaliśmy koncepcję „Learning Power”, która obejmuje zarówno organizację samej szkoły, jak i podejście do nauki nauczycieli, uczniów i rodziców. Otrzymałyśmy nie tylko wiele cennych wskazówek do pracy, ale i materiały, które możemy wykorzystać planując zmiany we własnej placówce. Wiele rozwiązań proponowanych przez angielskich metodyków ma charakter systemowy i wymagałoby wprowadzenia zmian na poziomie zarządzania placówką, jej wyposażenia, rozszerzenia pionu administracyjnego itp., ale niektóre propozycje można wykorzystać w codziennej pracy, bez wprowadzania rewolucyjnych zmian.  Mamy nadzieję, że innowacyjne rozwiązania czy praktyki uda się wprowadzić na nasz grunt, a przynajmniej sprawdzić ich efekty.
     Reasumując, dzięki udziałowi w projekcie „Nowe możliwości, to nowe wyzwania”  mogłyśmy podnieść nasze kompetencje językowe, poznać interesujące koncepcje sprzyjające podniesieniu efektywności nauczania, a także wzbogacić się o nowe doświadczenia. Cenne było także to, że mogłyśmy poznać bliżej zwyczaje, kulturę Wielkiej Brytanii oraz zwiedzić ważne miejsca dla historii i tożsamości tego kraju  - jego stolicę Londyn oraz katedrę w Salisbury, gdzie znajduje się słynna Magna Carta Libertatum (Wielka Karta Swobód). Wierzymy, że wiedzą i doświadczeniem, które zdobyłyśmy dzięki szkoleniom, będziemy mogły dzielić się z innymi.








 
Agata Drewnicz-Kaczmarek, Katarzyna Pabjańczyk

     W dniach od 09.07-22.07.2017 nauczycielka Barbara Wojciechowska uczestniczyła w Brighton  (UK)) w szkoleniu językowym na poziomie C1. Głównym celem mobilności było podniesienie kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego. Jednakże dzięki obcowaniu z angielską kulturą na co dzień tych korzyści było zdecydowanie więcej. Zakwaterowanie u rodowitych anglików stwarza okazję do poznania prawdziwej codzienności osób mieszkających na wyspach, ale także kontaktu z  żywym językiem podczas spożywania posiłków, wspólnych wyjść czy też w czasie odpoczynku.
Wielka Brytania ma wiele do zaoferowania turystom, dzięki udziałowi w projekcie nauczycielka Barbara Wojciechowska uczestniczyła w różnych wycieczkach organizowanych przez lokalne biura podróży m.in. do Bath miasto mającego status dziedzictwa światowego, będącego  kolebką kulturalną, uniwersytecką oraz turystyczną, miasto jest odwiedzane rok rocznie przez ponad 3,8 mln osób, Stonehenge – kolejna ważna atrakcja turystyczna, będąca chyba najbardziej rozpoznawalną budowlą związaną z kultem Księżyca oraz Słońca, Seven Sisters to grupa klifów na południowym brzegu Anglii, uformowane miliony lat temu gdy te tereny były pod powierzchnią wody, Windsor - miasto w którym znajduję się rezydencja królów angielskim, Oxford – miasto nad Tamizą w południowej części Anglii będące siedzibą Uniwersytetu Oksfordzkiego.
Udział w projekcie to rodzaj szansy na poszerzenie swoich horyzontów odnośnie kultury brytyjskiej, ciekawych metod pracy, atrakcji turystycznych danego terenu oraz poznania ciekawych ludzi z różnych krajów. Zdobyta wiedza i umiejętności będą wykorzystane w codziennej pracy z uczniami oraz koleżankami i kolegami z pracy.